Situatie & Aanpak
Elke situatie vraagt om een andere aanpak en een ander (soort) interim manager. De ideale interim manager bestaat daarom niet. Daarom pas ik ook niet op iedere opdracht.
Analyse & Actie
Als ik start, kom ik ook meteen in actie. In korte tijd analyseer ik wat er nodig is en op welke manier dat aangepakt kan worden. Deze analyse maak ik op basis van gesprekken met diverse stakeholders en door het observeren van de dynamiek binnen de afdeling en de organisatie.
Ik weet om te gaan met weerstand, onrust en angst. Ik deins niet terug voor confrontaties en weet tactisch en respectvol de dialoog met zowel medewerkers als bestuurders aan te gaan. Verder mag je een hoge mate van integriteit, inlevingsvermogen en lef van mij verwachten. Het lef om vaste patronen te doorbreken als dit bijdraagt aan het realiseren van het doel.
Verantwoordelijkheid & Vertrouwen
Los van deze algemene kwaliteiten voeg ik hier nog een aantal dingen aan toe: ik ben duidelijk in mijn communicatie en beslissingen, heb een rotsvast vertrouwen in verander- en ontwikkelmogelijkheden van mensen, ben resultaatgerichtheid waardoor ik niet stop voor het lek boven is. Bovenal is mijn aanpak dynamisch en persoonlijk.
Luisterend & Doortastend
Door te sparren, goed te luisteren, dóór te vragen, te analyseren en daarbij steeds de focus te houden op de doelstelling, zorg ik ervoor dat ik de dynamiek binnen een team of afdeling in korte tijd begrijp. De basis voor elke positieve verandering.
Om doelen te behalen, is het hebben en tonen van vertrouwen in het team cruciaal. Ik kijk kritisch naar de kwaliteiten van medewerkers en hoe die optimaal benut kunnen worden. Medewerkers die meer kunnen dan ze laten zien, daag ik uit zich verder te ontwikkelen. Ik creëer draagvlak door het team zelf verantwoordelijk te maken. Mijn aanpak is dynamisch en zal het grootste deel van de tijd als ondersteunend ervaren worden. Als het nodig is kan ik ook directief zijn. Bijvoorbeeld wanneer er acuut knopen doorgehakt moeten worden.
Ik geloof in openheid. Ik zorg ervoor dat zowel het team als andere betrokkenen binnen de organisatie weten wat ik doe en vanuit welke achtergrond. Allemaal ten bate van een fijne werksfeer, hoge productiviteit en betere omzet.